Małe silniki bez powodzenia w hipersamochodach. Koenigsegg wycofuje się z produkcji.

Swego czasu Koenigsegg narobił niemało szumu podczas prezentacji modelu Gemera z trzycylindrowym silnikiem. Zazwyczaj takie samochody kojarzą się z dużymi silnikami, minimalnie w konfiguracji V8. Szwedzi próbowali uspokajać, nazywając silnik „Tiny Friendly Giant” oraz zapewniając, że osiągnie 600KM mocy. Jest to imponujący wynik, który udało się osiągnąć za sprawą zastosowania dwóch turbosprężarek oraz innowacyjnej technologii Freevalve, która usuwała potrzebę korzystania z zaworów tłokowych. Dodając do tego trzy silniki elektryczne, moglibyśmy otrzymać samochód o mocy łącznie 1700KM. Właśnie, moglibyśmy, ale nie dostaniemy. Koenigsegg wycofuje tę konfigurację ze sprzedaży.

Hipersamochód Koenigsegg Gemera

Zamiast tego oferowany będzie tylko model z 5-cio litrowym silnikiem V8. 5 cylindrów oraz 3 litry więcej skutkuje podniesieniem mocy do 2300KM, nie mówiąc już o zapewne lepszym brzmieniu większego silnika. Jedyny minus takiego rozwiązania to cena – za tę wersję należy zapłacić 400 tys. dolarów więcej. Szwedzi jednak mają swoje powody do wycofania słabszej jednostki ze sprzedaży. Najwidoczniej, miłośnikom hipersamochodów nie przypadła do gustu pomniejszona jednostka napędowa, więc dostała ona zbyt mało zamówień aby w ogóle trzymać ją w ofercie. Fakt, była to naprawdę udana jednostka. Wyciągnięcie 600KM z 3 cylindrów to nie lada osiągnięcie, dlatego pewnie znajdą jeszcze dla niej jakieś zastosowanie (może swap do jakiejś Miaty?). Na chwilę obecną jednak stare porzekadło dalej pozostaje aktualne – „there’s no replacement for displacement”.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top