Hyundai rewolucjonizuje napędy spalinowe – innowacyjny silnik na amoniak

Naukowcy z Koreańskiego Instytutu Maszyn i Materiałów (KIMM) we współpracy z Hyundaiem i Kią opracowali nowatorski 2-litrowy silnik spalinowy zasilany ciekłym amoniakiem. To przełomowe rozwiązanie może odmienić przyszłość transportu i przemysłu, oferując ekologiczną oraz efektywną alternatywę dla tradycyjnych paliw.

Naukowiec pracujący nad nowym modelem silnika zasilanego amoniakiem

Amoniak – przyszłość ekologicznych napędów

Motoryzacja od lat opiera się na paliwach kopalnych, jednak ich negatywny wpływ na środowisko skłania naukowców do poszukiwania bardziej zrównoważonych rozwiązań. Jednym z nich jest amoniak, który może być produkowany w sposób zeroemisyjny, np. poprzez elektrolizę z wykorzystaniem energii odnawialnej. W przeciwieństwie do wodoru, który wymaga skomplikowanej infrastruktury do przechowywania i transportu, amoniak można przechowywać łatwiej i bez konieczności stosowania ekstremalnych warunków temperaturowych lub ciśnieniowych.

Zalety i wyzwania stosowania amoniaku

Spalanie amoniaku nie powoduje emisji dwutlenku węgla, co czyni go obiecującym paliwem przyszłości. Jego wysoka gęstość energetyczna pozwala na dłuższe przejazdy na jednym tankowaniu, a istniejąca infrastruktura przemysłowa może ułatwić jego wdrożenie. Jednak proces jego produkcji jest energochłonny i wymaga zastosowania odnawialnych źródeł energii, aby był w pełni ekologiczny. Ponadto, spalanie amoniaku może prowadzić do emisji tlenków azotu (NOx), choć nowoczesne systemy filtracyjne skutecznie eliminują ten problem. Dodatkowym wyzwaniem jest toksyczność amoniaku, wymagająca ścisłych procedur bezpieczeństwa.

Dwa samochody obok siebie - Hyundai Palisade i Kia Telluride

Nowoczesna technologia Hyundai i Kia

Silnik opracowany przez KIMM oraz inżynierów marek Hyundai i Kia rozwiązuje te problemy dzięki technologii wysokociśnieniowego wtrysku ciekłego amoniaku bezpośrednio do komory spalania. Jest to pierwsza na świecie jednostka wykorzystująca taką metodę, co pozwala na stabilne spalanie bez konieczności dodawania innych paliw. Nowoczesny układ oczyszczania spalin redukuje emisję NOx oraz niespalonego amoniaku, zwiększając efektywność cieplną i moc silnika.

Dr Cheolwoong Park, główny badacz w KIMM, podkreśla, że to przełom w technologii napędów spalinowych, który może znacząco wpłynąć na rozwój ekologicznych źródeł energii w transporcie. Z kolei dr Seungwoo Lee z Hyundai Motor i Kia uważa, że zastosowanie amoniaku może rozwiązać kluczowe problemy związane z transportem i magazynowaniem wodoru, stając się czystym paliwem przyszłości.

Perspektywy na przyszłość

Silnik opracowany przez KIMM oraz Hyundai i Kia to dopiero początek. Trwają intensywne prace nad dalszym udoskonaleniem tej technologii oraz rozwinięciem infrastruktury, która umożliwi jej szerokie zastosowanie. Jeśli projekt zakończy się sukcesem, może on zrewolucjonizować sektor transportowy, eliminując emisję CO2 w motoryzacji, transporcie morskim i lotniczym.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top